Skapa en egen personlig bröllopshemsida helt gratis! Testa nu ⊳

Toastmasterns Uppgifter

Har du blivit utvald att vara toastmaster eller toastmadame på ett bröllop? Ett stort grattis till dig i sådana fall! Det är en stor ära och du ska känna dig hedrad som blivit utvald till detta ärofyllda uppdrag.

Det betyder ju att brudparet känner stort förtroende för dig och tycker troligtvis att du är en glad och utåtriktad person som kommer se till att gästerna får en rolig kväll.

Vad innebär det då att vara toastmaster eller toastmadame och vad har man egentligen för uppgifter?

Vad förväntas av en toastmaster eller toastmadame?

En sak är säker, som toastmaster eller toastmadame gäller det att vara väl förberedd. Det är ett måste att prata ihop sig med brudparet om vad de förväntar sig innan och under bröllopet.

Här har vi samlat lite bra tips på vad man bör tänka på och vanliga uppgifter du säkerligen kommer ha ifall du ska vara toastmaster eller toastmadame på ett bröllop.

Gör upp ett körschema för kvällens tal och spex

Som toastmaster eller toastmadame är du den som tar emot anmälningar av olika tal och spex som skall hållas under middagen. Du ser sedan till att göra upp ett körschema på hur kvällen ska se ut. Det finns inget som säger i vilken ordning talen ska ske men det är vanligt att de som står brudparet närmast så som familjen brukar börja med att få hålla sina tal eller spex.

Tänk sedan istället på att blanda tal, sånger, lekar, filmer eller vad som nu kan tänkas förekomma under kvällen så det blir en så rolig och underhållande kväll som möjligt för både brudparet och gästerna.

Se också till att gjort upp med kökspersonalen så alla är med på vad som gäller och införstådda med körschemat.

Presenter som kanske är toastmasterns ansvar

Ta hand om presenter

Finns det ordnat med ett presentbord kan en av uppgifterna som toastmaster vara att se till så gästerna vet var de ska lämna sina presenter.

Idag är det ganska vanligt att brudparet önskar sig bidrag till bröllopsresan och då kan en av uppgifterna vara att samla in dessa och sedan lämna över till brudparet på ett trevligt sätt.

Konfetti att kasta på brudparet

Förse gästerna med konfetti efter vigseln

Beroende på hur brudparet önskar det kan en av uppgifterna som toastmaster eller toastmadame också vara att förse gästerna med ris, konfetti, bröllopsbubblor eller vad nu brudparet har önskat.

Se då även till att informera om var gästerna ska stå om det inte finns någon självklar plats som t.ex. kyrktrappan.

Toastmastern utbringar brudskålen

Utbringa brudskålen

En annan uppgift som kan ingå i det hedersamma uppdraget är att utbringa brudskålen. Tänk även på att se till att alla har fått något i glasen och utbringa sedan skålen med några väl valda ord.

Bordsplacering

Hjälp gästerna att hitta

När de sedan är dags för sittning kan det vara bra att finnas till hands och vara behjälplig när gästerna ska hitta till sin plats. Detta gäller framför allt på större bröllop.

Toastmadame läser upp telegram

Läsa upp inkomna telegram under middagen

Kanske har det kommit in telegram från personer som inte närvarar under bröllopet. Det är då toastmasterns uppgift att läsa upp dessa telegram.

Info om toaletterna

Gå igenom viktig info

Börja med att informera gästerna om vart toaletterna finns om det skulle knipa. Vart finns utrymningsvägar och finns det några regler för kvällen? T.ex. att ingen någonsin får ha tomt i glasen?

Försök att få fram infon på ett roligt sätt. Kanske kan man spela in en liten filmsnutt eller kanske gå igenom infon likt flygvärdinnor? Låt din fantasi flöda och se till att det blir en kul inledning på kvällen.

Trumpet

Gör dig hörd när du behöver

Det kommer vara många gånger under kvällen som du tar till orda så se till att fixa något roligt som kan hjälpa dig fånga allas uppmärksamhet i stället för att ropa eller klinga i glaset.

Kanske en liten trumpet, tuta eller varför inte en flöjt. Det är alltid kul med något lite annorlunda. På vårt bröllop användes en gris som lät när man klämde på den.

Toastmasterns uppgift att hålla koll på tiden

Se till att alla håller sig inom tidsramen

Det är du som har gjort upp schemat och du måste var tydlig med tidsramarna för de som ska tala eller hitta på något annat spex. Det är viktigt att det inte drar ut på tiden så att maten blir försenad eller att allt blir långtråkigt.

Se till att det bara är dem som har anmält sig i förväg som får utrymme att tala. Då slipper man spontantal som folk kan bli sugna på efter några glas.

Roligt sätt att starta festen

Som toastmaster och toastmadame hör det till att man i början av festen drar igenom de förhållningsregler som finns och hur upplägget av kvällen ser ut. Ifall man är sugen på att spexa lite finns det flera roliga sätt att göra detta på. Det blir då dessutom ett trevligt sätt att höja feststämningen i början av bröllopet samtidigt som det blir ett litet samtalsämne när middagen drar igång.

Oavsett vad ni väljer att göra för roligt spex i samband med detta är det viktigt att ni har tränat innan. Öva gärna ordentligt så att allt verkligen sitter. Det blir så mycket roligare ifall ni känns stensäkra, inte tappar bort er och är väl synkroniserade.

En rolig variant som ni kan göra är att gå igenom förhållningsreglerna på samma sätt som flygvärdinnor. Det brukar kunna locka till många skratt, framförallt ifall man verkligen går in för uppgiften till hundra procent. Här nedan ser ni två olika exempel på denna variant. Anpassa gärna framförandet så att det känns lite personligt, eventuellt med små pikar till några av gästerna.