Så lyckas du med att hålla ett bröllopstal

Att hålla ett bröllopstal är något väldigt speciellt och förhoppningsvis något som förgyller bröllopsfesten och på så vis bidrar till en minnesvärd kväll för brudparet och dess gäster.

Men det är också många som känner en ångest inför att behöva ställa sig upp och tala inför så mycket folk. Faktum är att var fjärde svensk tycker att det är jobbigt att hålla tal.

Just därför vill vi hjälpa er att inte behöva känna ängslan inför en sådan uppgift. Med hjälp av våra tips kommer du garanterat kunna hålla ett bättre och mer uppskattat bröllopstal samtidigt som du inte kommer att känna dig lika nervös.

På denna sida koncentrerar vi oss på själva framförandet av ett bröllopstal. Är du däremot intresserad av hur man skriver ett riktigt bra tal ska du istället läsa “Så skriver du ett uppskattat tal till bröllop“.

Att hålla bröllopstal

Även om det framförallt är talet i sig som är det viktiga är det också bra att tänka på hur man ska lägga upp själva framförandet.

Tala till brudparet

Eftersom ditt tal riktar sig till brudparet får du heller inte glömma att ha titta på just dem när du talar. Det skapar en större trovärdighet, minskar ett nervöst intryck och det blir mer personligt.

Tänk på ditt kroppsspråk

Ett stelt kroppsspråk kan lätt få situationen att kännas tryckt. Försök att slappna av och använd ditt kroppsspråk till att förstärka det du vill säga. Undvik att stå och fibbla med ditt papper, en penna eller liknande.

Inkludera alla bröllopsgäster

Genom att då och då även titta ut över övriga bord får du även gästernas uppmärksamhet samtidigt som du inte behöver stirra ut brudparet för mycket.

Är du nervös för att hålla tal behöver du inte fästa blicken på någon speciell bland de övriga gästerna. Då kan det istället kännas mer bekvämt att på ett mer svepande sätt generellt se ut över övriga bord.

Ett annat alternativ för dig som är nervös är att välja att fästa blicken på någon av de gäster bland borden som du redan känner mycket väl.

Undvik utfyllnadsord

Med utfyllnadsord menar vi exempelvis “ehhm”, “öhh”, “vad-heter-det” och andra liknande varianter. Jag vet att det kan vara svårt att låta bli att använda sådana så kallade utfyllnadsord men försök att öva på att vara tyst istället.

Ofta säger man dessa ord under tiden man letar efter ett annat, när man vill vinna en sekund, när man har tappat bort sig eller helt enkelt av bara farten.

Genom att öva på talet och prata lugnt är det lättare att undvika dessa ord och istället tystna för en sekund. Det låter oftast väldigt mycket bättre, ger ett mindre nervöst intryck och kan rent av fungera som en kort konstpaus.

Prata lugnt och tydligt

Eftersom situationen du som talare befinner dig i kan kännas stressande och nervös är det lätt att bara vilja få det hela överstökat. Risken är då att man därför börjar prata i en rasande fart.

Speciellt om man flera gånger läst att ett bröllopstal inte ska vara längre än si och så många minuter, annars blir gästerna uttråkade. Ska du hålla ett tal så måste du dock utgå från att det kommer att uppskattas av framförallt brudparet med även de övriga gästerna. Annars är det ingen idé att du håller något tal.

Och då är det viktigt att alla hör dig ordentligt. Försök att träna på att prata lugnt och tydligt.

Förutom att det hörs bättre är det också ett bra sätt att inte tappa bort sig eller sväva ut för mycket.

Ingen förväntar sig ett proffstal

Du är trots allt en helt vanlig bröllopsgäst. Även om det finns mängder av regler och tekniker för att hålla ett perfekt tal är det absolut inte något som varken brudparet eller de övriga gästerna förväntar sig att du ska göra.

Givetvis vill du göra så bra som möjligt ifrån dig men det är viktigt att inte få prestationsångest inför ditt bröllopstal. Gör det inte värre för dig än vad det är.

Var fjärde svensk tycker som sagt att det är jobbigt att hålla tal vilket innebär att de också har förståelse för att även andra tycker att det är jobbigt.

Samtidigt är vi människor ganska självupptagna så faktum är att de övriga gästerna faktiskt inte bryr sig lika mycket om hur du framför ditt tal som du kanske tror.

Övning ger färdighet

Övning ger som bekant färdighet och detta gäller även när det handlar om att hålla tal. Alla stora talare tränar otroligt mycket inför sina tal och även om det ibland kan verka som att de talar ledigt och blir inspirerade av stunden är det minutiös träning som ligger bakom denna trygghet. Därför är det viktigt att du verkligen lägger ner den tid som behövs för att ditt tal ska kunna framföras på ett bra sätt.

Att öva är speciellt viktigt för dig som blir nervös av att ställa dig upp och tala inför många människor.

Genom att öva kommer du att känna dig tryggare med att du vet vad du vill få sagt med ditt tal och du kommer inte tappa tråden lika lätt.

Öva framför spegeln

Att stå framför spegeln är ett bra sätt att öva hemma. Detta då du ser hur du använder ditt kroppsspråk när du talar. På så vis kan du träna in olika gester som kan tänkas passa in i olika delar av talet. Det kan handla om att arbeta lite yvigare med armarna under vissa delar av talet medan det kanske passar sig att gå sakta fram och tillbaka under andra delar.

Spela in dig själv

Ett annat sätt att träna på talet för att få det att låta precis såsom det är tänkt är att spela in sig själv. Med dagens telefoner kan man enkelt spela in sig själv och således får du höra hur du själv låter när du talar.

Detta är en nyttig övning både för att memorera talet men också för att bearbeta hur du vill att olika delar av ett tal ska framhävas.

Ibland vill man kanske betona vissa ord eller hela meningar tydligare för att de ska låta mer slagkraftiga och att spela in är därför ett ypperligt verktyg i skapandet av ett tal.

Bildspel till bröllopstal

Ta hjälp av ett bildspel

Tycker du att det är jobbigt att allas blickar riktas mot dig under hela talet finns det ett bra knep att ta till. Använd ett bildspel!

På så vis riktas åhörarnas blickar mot någonting annat än dig, vilket kan ha en avslappnande effekt. Samtidigt blir det inte lika tydligt om du skulle komma av dig en aning då det faktiskt finns något annat att titta på.

Att använda sig utav ett bildspel ger också en annan dimension till vissa tal. Om man exempelvis har tänkt sig att skriva ett tal med vissa komiska inslag kan det vara passande att visa en bild på bruden eller brudgummen som stämmer överens med talets textinnehåll.

Skall man använda sig utav bildspel är det dock viktigt att beakta att det inte blir för många bilder. Det är bättre med ett fåtal bilder som är ”spot on” än att ha flera bilder som urvattnar syftet.

Memorerat bröllopstal

Måste jag memorera hela talet?

Om man kan tala utan att ha något form av hjälpverktyg är detta förstås det bästa.

Att tala fritt ser alltid mer innerligt ut och det är allt som oftast enklare att fånga åhörarnas intresse.

Problematiken med att inte ha med sig något form av stöd är dock att om man väl tappar bort sig kan det vara svårt att hitta tillbaka igen. Därför kan det ibland vara bra att ha med sig talkort där man skrivit upp nyckelord som lätt får en att associera till det man vill få sagt.

Skulle man dock tycka att det känns jobbig att inte ha med sig hela talet utskrivet är det faktiskt helt okej att ta med sig ett manuskript. Men kom ihåg att läsa innantill stjälper ofta mer än vad det hjälper!

Det är därför det är så viktigt att öva, öva och återigen öva.

Viktiga saker att tänka på inför bröllopstal

Om du nu skall ta dig an utmaningen att ställa dig i ”talarstolen” finns det en några saker som kan vara värt att tänka inför själva bröllopstalet.

Glöm inte att anmäla dig som talare i förväg

Se till att anmäla dig i god tid! Inför ett bröllop är det mycket planering och schemat är allt som oftast späckat då det är mycket som ska hinnas med under festligheterna.

Vanligtvis brukar en toastmaster eller toastmadame mottaga anmälningar för de som känner sig manade att tala eller utföra någon annan form utav akt. Att se till att schemat klaffar kan ibland vara ett ganska svettigt arbete och därför underlättar du deras arbete genom att anmäla dig i god tid.

Undvik spontantal

Att dyka upp på själva bröllopsdagen och indikera att du skulle vilja hålla ett tal är därför inte att föredra i de flesta fall! Om du ändå skulle vilja hålla ett spontant tal är det viktigt att stämma av med toastmaster/toastmadame innan.

Många vill försöka undvika spontana tal på bröllopet.

Varför? Jo, eftersom det dels tar mycket tid och att det dessutom finns en stor risk att det blir långrandigt för gästerna.

Många vill även undvika spontana tal på grund av att det finns en risk att gäster som egentligen inte hade planerat att hålla ett tal ändå ställer sig upp och plingar i glaset när de börjat bli lite runda om fötterna.

Dessa tal brukar som du förstår inte vara av den högsta kvaliteten om man säger så.

Kom igång med skrivandet så snart som möjligt

Att skriva ett bröllopstal går inte alltid som på räls och det är därför viktigt att komma igång så snabbt som möjligt. Själva skrivprocessen kan ibland vara en aning ångestladdad och därför ska du inte räkna med att knåpa ihop ett bra tal på bara en liten stund.

De flesta stora talarna börjar sina förberedelser flera månader i förväg för att verkligen ge texten den tid den behöver för att kunna uppnå sitt syfte. Även om du inte ska hålla ett professionellt tal på en stor konferens kan det ändå vara en god idé att börja i riktigt god tid och låta skrivandet ta den tid som behövs.

Börja med att tänka igenom vad det är du verkligen vill ha sagt och på vilket vis du vill framföra detta. En grundbult i många bröllopstal är exempelvis hur en knyter an till brudparet. Att processa och reflektera över olika idéer är viktigt för talets kvalitet och ibland kan det helt enkelt vara mer givande för slutprodukten att tänka igenom olika infallsvinklar ordentligt innan du börjar att skriva.

Dock är det viktigt att en få ner dessa idéer så snabbt som möjligt, annars kan de lätt gå förlorade. När du kommer på något bra, ta fram mobilen och skriv upp det direkt.

Tid är många gånger a och o när det kommer till bra tal. Har du lagt ner mycket tid på ditt tal kommer detta också att återspeglas vid framförandet.

Få inte heller panik över skrivkramp, varje liten stund du ägnar åt talet är ett steg i rätt riktning även om du inte fått ner något på pappret.

Hur långt ska ett bröllopstal vara?

Trots att det råder lite delade meningar kring bröllopstalets optimala längd är en god tumregel att ett bröllopstal bör hålla sig inom 3-5 minuter.

Detta kan kännas som en väldigt kort tid och det är därför det är viktigt att verkligen fundera ut innan vad du vill ha sagt med ditt tal.

Tal som är för långa tappar lätt åhörarnas intresse och budskapet som var tänkt att framföras förgås när talaren utbringar en skål för brudparet.

Beroende på framförandet och hur talet är skrivet går det givetvis bra att hålla ett något längre tal än 5 minuter också. Det viktiga är att det inte blir alldeles för långt. Speciellt ifall det är många andra gäster som också tänker hålla tal.

Ifall talet är väldigt bra, roligt, intressant eller på något annat sätt fångar gästernas (och brudparets förstås) uppmärksamhet kan ni istället hålla er till följande riktlinjer:

Maxlängd för ett bröllopstal:

  • Avlägsen släkting – 3 min
  • Nära släkt – 6 min
  • Familj – 10 min

Måste jag hålla ett bröllopstal?

Behöver man verkligen hålla tal på ett bröllop? Svaret är självfallet nej! Det är absolut inget tvång att rätta in sig i ledet bland talare under kvällen. Tillställningen ger utrymme att fira och hylla brudparet som ingått äktenskap och för att uppnå en god feststämning är det också viktigt att gästerna känner sig bekväma.

Det kan dock vara bra att veta att det hör till god sed att brudparets föräldrar, eventuella syskon, tärnan samt bestman/marskalken håller ett hyllningstal till brudparet.

Självfallet är det också tillåtet för goda vänner samt nära släktingar att tala om de så vill men det är inte ett måste!

Det kan också vara bra att veta vilken ordning bröllopstalen av tradition brukar komma.

Traditionell talordning för bröllopstal

  1. Brudskål
  2. Välkomsttal
  3. Brudens far
  4. Brudgummens far
  5. Prästen
  6. Äldre generationen
  7. Syskon
  8. Bestman/marskalk/tärna
  9. Övrig släkt
  10. Chef
  11. Vänner
  12. Toastmastern/toastmadame – uppläsning av hälsningar och telegram
  13. Tacktal