Musik till bröllopsfesten

När det kommer till musik på bröllopsfesten finns det en del saker som tål att tänkas på. Det är t.ex. viktigt att vara förberedd och veta hur lokalen ser ut. Finns det ett PA-system (högtalarsystem) att tillgå eller är detta något man helt enkelt får fixa med själv? Vill ni boka livemusik eller använda er av Spotify under kvällens dans och vad ska man då tänka på?

Se till att läsa våra tips innan ni bestämmer er för hur musiken ska framföras under bröllopsfesten. Kanske är det något ni inte har tänkt på?

Ingår ljudsystem i hyran av lokalen?

Finns det en ljudanläggning som hör till lokalen man hyr kan det vara bra att ha testat denna innan bröllopet så att man inte står där strax innan festen ska dra igång och märker att kvaliteten på högtalarna inte riktigt håller den standard man önskar.

Ett bra högtalarsystem kan vara A och O för en trevlig stämning när man väl ska ta till musikens rytmer under bröllopsfesten. Det är därför viktigt att detta ses över noga om man vill få ut en så bra upplevelse som möjligt.

Hör runt med vänner och bekanta

Om man känner någon som sitter inne på ett PA-system är det smart att höra om man skulle kunna få låna detta till festligheterna. Visar det sig att man inte har någon bekant som kan hjälpa till med detta finns det sådan utrustning att hyra.

Om ni inte vill köpa ett eget ljudsystem är att hyra förmodligen det bästa alternativet. Ofta kan man också få lite rådgivning kring vad man faktiskt behöver ljudmässigt vilket kan vara väldigt praktiskt.

Hur stor är festlokalen och hur många högtalare behövs?

Det är också viktigt om det inte ingår PA-system i den lokal man är i att tänka på hur många högtalare som räcker för den lokal ni kommer att befinna er i. Många gånger kommer man ganska långt med två bra högtalare men är festen lite större kan det behövas flera.

Hur mycket kostar det att hyra en ljudanläggning?

Vad är då ett schysst pris för en ljudanläggning? Det är förstås väldigt olika och beroende på vilken kvalitet man vill uppnå med ljudet. Men för 1000 – 1500 kr kan man hitta en musikanläggning att hyra som kommer leverera ett fullgott ljud för en vanlig bröllopsfest.

Vilken typ av ljudanläggning behövs på en “vanlig” bröllopsfest?

Att tänka på är att ni behöver åtminstone:

  • två högtalare (med stativ)
  • mixer
  • strömkablar
  • högtalarkablar
  • mikrofon
  • mikrofonkabel
  • kabel för att kunna koppla på en dator eller telefon.

Det finns även högtalare där mixern är inbyggd. Är detta fallet behöver ni en högtalarkabel som kopplar samman de båda högtalarna.

Livemusik av band eller trubadur

Livemusik är idag det mest populära att ha på bröllopsfesten. Detta eftersom man på en sådan intim spelning får bra kontakt med den/de som spelar samtidigt som det ger liv åt musiken som spelas.

Bröllopsgäster gillar såklart att bli underhållna och behöver ibland lite hjälp på traven för att sätta igång och dansa. Då är ett liveband det perfekta valet.

Att tänka på vi bokning av band eller trubadur

Musiken är som sagt en väldigt viktig detalj och i många fall en avgörande faktor ifall bröllopsfesten ska bli lyckad eller inte.

Boka därför inte bara första bästa band, trubadur eller musiker. Se till att göra ett väl avvägt beslut för att maximera chanserna att få er livs bröllopsfest!

Här tipsar vi om några saker som kan vara bra att tänka på inför bokningen av livemusiken.

Vilken musik spelar de?

Hemligheten bakom att skapa ett riktigt bra och lyckat dansgolv är att repertoaren är bred uppdaterad.

Det kan därför vara bra att tänka på vad för typ av musik livebandet ni bokar faktiskt spelar.

Helst vill publiken höra allt ifrån de senaste hitsen till de gamla klassikerna och det är viktigt att bandet kan leverera dessa.

Boka livemusiken i god tid innan bröllopet

Att vara ute i god tid för att se till att verkligen få den livemusik ni vill ha är också viktigt.

Ofta har livebanden bokningar långt i förväg så försäkra er om att få en så bra fest som möjligt genom att kontakta dem i tid.

Det är också viktigt att diskutera upplägg, hur vill ni ha det? Vill ni att de ska spela allt på ett bräde eller mer uppdelat?

Vad ingår i musikpaketet?

Det kan också vara bra att diskutera innan om vad som ingår i det musikpaket ni erbjuds. Vad har de för utrustning med sig och vad förväntas av er som festfixare?

Kanske är det så att de har ett PA-system som de gärna vill ställa in i lokalen kvällen innan. Då kanske det finns en möjlighet för er att nyttja detta istället för att fixa ett eget.

Var inte rädda för att fråga. Kan ni spara lite pengar på en sådan sak är ju det kanon!

Är lokalen lämpad för bandets utrustning?

Det kan också vara bra att höra hur mycket strömförsörjning som behövs för deras utrustning.

Det kan vara lätt att antaga att det förmodligen löser sig men ibland kan detta vara ett bekymmer beroende på storleken på bandet och dess utrustning.

Fråga gärna fastighetsägaren/lokaluthyraren då de brukar ha koll på ifall det skulle det kunna uppstå problem från sådan typ av utrustning.

Tar de emot önskemål?

Oftast går det också att diskutera eventuella önskelåtar som man gärna vill ska spelas under kvällen.

Dessa musiker är vana med att spela många olika typer av genren och är därför skickliga musiker som klarar av de flesta önskemål.

Samtidigt måste man känna av vad för typ av band man bokar och inte ställa orimliga krav. Är det exempelvis två trubadurer kan det vara svårt att framföra låtar som egentligen behöver en hel orkester på ett rättvist sätt.

Glöm inte pauserna

Ett tips är att en paus ofta är uppskattat, både för gästerna och för musikerna.

Två set på ca 45 minuter var brukar vara lagom.

Då brukar man få sig en bra dos av både gamla och nya låtar som förgyller ens danskväll.

Vad kostar det att boka livemusik till ett bröllop?

Gällande pris varierar detta förstås beroende på vilken kvalitet man vill ha på livemusiken. Avväg därför noga vad det är ni vill uppnå på ert dansgolv.

Tycker ni att musiken är viktig för att rama in er alldeles egna dag kan det också vara värt att skjuta in några extra slantar.

Men räkna i alla fall att det kommer att kosta minst 5000 kr att hyra in någon form av livemusiker till bröllopet.

Anlita en DJ till bröllopsfesten

Nu för tiden är det inte lika vanligt att man anlitar en DJ för ett bröllop när det blivit allt populärare att nyttja de musikstreamingtjänster som finns. Att ha en DJ som spelar kan dock vara en rolig happening där en bra DJ kan leverera både känsla och variation till den musik som spelas.

Om man anlitar en DJ kan det vara bra att tänka på vad personen i fråga har för utrustning.

Det finns möjlighet att DJ:en spelar på tillställningar som vanligtvis förser honom/henne med ljud och ljus. Därför är det bra att kolla upp detta innan så att det inte blir något missförstånd kring vilken utrustning som medföljer DJ:n och vilken utrustning som förväntas finnas.

Det är också viktigt att man kontaktar en DJ i tid så att man är säker på att datumet man tänkt att bröllopet ska ske fungerar för denna DJ. En annan sak som är bra att tänka på är huruvida den DJ ni har tänkt hyra kan tänka sig att spela musik som ni önskar. Oftast är detta inget problem men det kan vara bra att samtala om detta och se till att ni får med den musik ni vill ha på listan som spelas.

Självfallet är det så att DJ’s ofta vet vilken musik som är inne nu och har en känsla för vad som gillas på dansgolvet men om ni har några speciella önskemål kan det vara bra att framföra dessa för att få en lyckad fest. Det är också bra att redan innan ha gått igenom hur mycket utrymme det ska vara för musiken. Hur lång repertoar er DJ ska ha är viktigt att ha koll på för att spelningen ska bli lyckad.

Angående priset på att hyra en DJ kan det variera beroende på vilken utrustning och hur länge det är tänkt att han/hon ska spela. Troligtvis kommer summan att ligga runt 5000 kr för en kväll. Men som sagt, det kan variera så priset kan vara både billigare och betydligt dyrare.

Använd Spotify och spara pengar på musiken till bröllopet

 
Idag när det är lätt att få tillgång till mängder av musik via diverse streamingtjänster är det en del som väljer att enbart använda sig utav detta under festen. Detta kan vara ett kostnadseffektivt alternativ där det blir ni som helt och håller styr vilken musik som ska spelas under bröllopsfesten. På så vis kan ni skräddarsy en spellista precis så som ni vill ha den.

Nackdelen med att använda streamingtjänster som Spotify är att det helt enkelt bara blir vanliga låtar som spelas och att den där personliga touchen kan försvinna lite. Dock kan man också se det som så att en spellista i vissa fall kan vara ett bättre alternativ än att bli besviken på livemusiken man hyrt in.

Ingen tystnad mellan låtarna i Spotify

För att inte få de plötsliga avbrotten när en låt slutar och en annan ska ta vid går det allt som oftast att ställa in så att det finns tonade övergångar mellan låtarna.

På Spotify går detta med några enkla knapptryck, https://support.spotify.com/se/using_spotify/features/crossfade-feature/

Tips till dig som ska skapa en egen låtlista

Om ni har tänkt er att använda en egen spellista är det viktigt att använda många och olika typer av låtar. Allt från äldre till de allra senaste hitsen uppskattas ofta på dansgolvet så var inte rädd för att blanda ordentligt. Se också till att låtlistan är tillräckligt långså att den inte går om och om igen för då kan det bli lite tjatigt. Ta hellre i ordentligt och gör den ”onödigt” lång för att vara på säkra sidan.

Nedan följer några exempel och tips på bröllopslåtar som är populära på bröllopsfesten.

  • Don’t Stop Believin’ – Journey
  • I Gotta Feeling – The Black Eyed Peas
  • Marry You – Bruno Mars
  • Billie Jean – Michael Jackson
  • Hey Ya! – OutKast
  • Single Ladies (Put a Ring on It) – Beyoncé
  • Dancing Queen – ABBA
  • I Wanna Dance with Somebody – Whitney Houston

  • Uptown Funk – Mark Ronson, Bruno Mars
  • Brown Eyed Girl – Van Morrison
  • Thinking Out Loud – Ed Sheeran
  • All of Me – John Legend
  • Summer Of ’69 – Bryan Adams
  • För kärlekens skull – Ted Gärdestad
  • Inget stoppar oss nu – BlackJack
  • Utan dina andetag – Kent